суботу, 21 січня 2017 р.

Залучення учнів до дослідницької діяльності в процесі вивчення фізики


Сучасна  освіта вимагає формування особистості , яка вміє  вчитися самостійно. А це неможливо без пошуково - дослідницької діяльності.
Пізнавальні конфлікти, які виникають в процесі дослідження, підводять учнів до необхідності збору, аналізу і узагальнення даних, до висунення і перевірки гіпотез. Застосування дослідницького підходу в навчанні спрямоване на становлення в школярів досвіду самостійного пошуку нових знань і використання їх в умовах творчості.
Засобом розвитку інтелектуальної та емоційної сфери особистості, що формує здатність уявляти, співпереживати, узагальнювати й застосовувати набуте упродовж життя, є пошуково-дослідницька робота. На основі аналізу досягнень сучасної психолого-педагогічної науки та власного досвіду  я застосовую такі види діяльності:
ü урочну, позаурочну та самостійну, проходячи від етапу підготовки дослідження до звітів дослідників;
ü обговорення та застосування результатів;
ü проектування та планування нового дослідження;
ü враховую різноманітні форми та методи, що приводять до формування в учнів вмінь і навичок свідомого пошуку, а структурні елементи системи реально взаємодіють між собою. Враховую  не тільки накопичення знань, а й формування навичок пошуку та дослідження.
Метою дослідницької технології є набуття учнями навиків дослідницької роботи, формування активної, творчої особистості. Роль учителя в процесі дослідницьких методів навчання полягає в :
ü                 спрямуванні учнів на осмислення проблеми вцілому;
ü                  створенні умов для пошукової творчої діяльності;
ü                 організації самостійної пошукової діяльності.
Найціннішим моментом на уроках з застосуванням дослідницької технології є самостійне виведення учнями правильних наукових висновків на основі отриманих результатів.
Виконання  пошуково - дослідницьких робіт потребує від дитини вміння працювати самостійно, тож на своїх уроках я приділяю багато уваги самостійному навчанню учнів.
Самостійна навчальна робота учнів - оволодіння науковими знаннями, практичними вміннями та навичками в усіх формах організації навчання, як під керівництвом учителя, так і без нього. Цілями такого навчання, з погляду перспективи написання дослідницької роботи , мають бути:
ü закріплення, поглиблення, розширення та систематизація знань;
ü формування потреби до постійної самоосвіти;
ü формування навичок самостійної дослідницької діяльності.
Існує багато видів самостійних навчальних робіт, але з погляду на проблему я використовую:
за типом задач, що розв’язуються:
ü дослідницька;
ü  творча;
ü  пізнавальна тощо.
Дослідницька діяльність учнів — діяльність учнів, зв'язана з рішенням учнями творчої, дослідницької задачі із заздалегідь невідомим рішенням (на відміну від практикуму, що існують для ілюстрації тих чи інших законів природи) і яка передбачає наявність основних етапів, характерних для дослідження в науковій сфері, нормована, виходячи з прийнятих традицій: постановка проблеми, вивчення теорії, присвяченій даній проблематиці, підбір методик дослідження і практичне оволодіння ними, збір власного матеріалу, його аналіз і узагальнення, науковий коментар, власні висновки. Будь-яке дослідження, неважливо у якій області природних чи гуманітарних наук воно виконується, має подібну структуру. Такий ланцюжок є невід'ємною приналежністю дослідницької діяльності, нормою її проведення.
Дослідницький метод у навчанні   - метод залучення учнів до самостійних та безпосередніх спостережень, на основі  яких  вони встановлюють  зв'язок предметів та явищ дійсності , роблять висновки, пізнають закономірності. Внесення елемента дослідження до начальних занять сприяє вихованню у школярів активності, ініціативності, допитливості, розвиває їх мислення, заохочує потребу дітей в самостійний пошук та «відкриття» , задовольняє їх  дослідницький рефлекс.
Організація дослідницької діяльності  відбувається як на різних рівнях , так і в  різних формах та проявах . Перш за все, це урочна діяльність. У якості творчих домашніх завдань учням пропонується  підготовка  повідомлень , пошук відповідей  та ті чи інші питання , написання рефератів , складання кросвордів  тощо. Ця нехитра, але цінна діяльність підштовхує до повсякденної роботи з додатковою літературою, відвідування  бібліотек, пошуку інших джерел інформації (всесвітня мережа). Дитина , схильна до  дослідницької  поведінки , не буде розраховувати лише на ті знання, що даються їй у ході традиційного навчання,  вона сама  буде  активно  вивчати  навколишній світ, набуваючи  нового для себе інформаційного  досвіду  творця – першовідкривача.
Власну пошуково -  дослідницьку діяльність  учня слід розглядати, у першу чергу , як один із основних напрямків розвитку  творчих  здібностей . Шляхів розвитку творчих здібностей дитини існує багато, але власна дослідницька практика , безумовно, - один із самих ефективних .
Дослідницька діяльність – чудове поле діяльності учнів , при виконанні якої розв’язуються наступні завдання:
ü розв’язання  практичний завдань;
ü самореалізація особистості;
ü виховання почуття відповідальності  за будь - яку  справу;
ü уміння проектувати та прогнозувати свою діяльність.
Активізувати  пошукову діяльність учнів на уроках допомагають нетрадиційні задачі, до складу яких можна віднести :
ü задачі із частково неправильними даними в умові ;
ü задачі на пошук причини події;
ü задачі дослідницького характеру;
ü задачі на спростування хибної думки;
ü задачі, умови яких пов’язані  з  поведінкою  звичних для учнів тіл.
Для підготовки дітей до формування своїх пошуково-дослідницьких робіт від постановки проблеми до оформлення і захисту своїх робіт, я користуюсь проектною методикою.
Проект – це сукупність певних дій, документів, текстів для створення реального об’єкта, предмета, створення різного роду теоретичного або практичного продукту.
Основною метою створення проектів в контексті проблеми що розглядається є прищеплення учням уміння користуватися дослідницькими прийомами: збирання інформації, аналізу з різних точок зору, висування гіпотез, уміння робити висновки.
Існує кілька типів проектів:
ü творчі,
ü інформаційні,
ü дослідницькі.
Для створення умов для проведення дослідницьких робіт особливу увагу я приділяю дослідницьким проектам. Саме цей тип проектів дозволяє школярам вчитися самостійно отримувати знання, критично оцінювати інформацію, висувати гіпотезу, доводити її право на існування.
Дуже ефективною мотивацією є взаємооцінка учнями проектів.
Дослідницькі проекти мають структуру наближену до справжніх наукових досліджень. Вони припускають аргументацію актуальності теми, визначення проблеми, предмета, об’єкта, цілей і завдань дослідження. Обов’язкове висунення гіпотези дослідження, позначення методів дослідження й проведення експерименту. Закінчується проект обговоренням і оформленням результатів, формулюванням висновків і позначенням проблем на подальшу перспективу дослідження.
Проектна технологія орієнтована перш за все на самостійну діяльність учнів, отже можна використовувати будь-який з типів проектів для створення умов для подальшого розвитку учнів і створення дослідницьких робіт.
Проектно-дослідницька діяльність — діяльність по проектуванню власного дослідження, що припускає виділення цілей і задач, виділення принципів добору методик, планування ходу дослідження, визначення очікуваних результатів, оцінка реалізуємості дослідження, визначення необхідних ресурсів. Є організаційною рамкою дослідження.
-         У 10-11-х класах використовую творчі методи, щоб підготувати учнів до самоосвіти, навчити грамотно спілкуватися і самостійно здобувати інформацію, розвивати комунікацію. Це можливо у системі: урок – домашнє завдання – позакласна, позашкільна та самоосвітня робота, при цьому пошуково-дослідницька діяльність поступово перетворюється в науково-дослідницьку.
Діти   з  великим   задоволенням ,  самостійно , виконують презентації , які потім  на  уроці  захищають . Учнями  було  створено  багато  презентацій, ось деякі з них :
-         « Прості механізми »
-         « Вплив електричного  струму  на  живі  організми »
-         « Вплив радіоактивного  випромінювання на організм людини»
-         « Коливання в природі »
-         « Ядерна зброя »
-         « Атомні електростанції України »
-         « Телескопи »
-         « Вченні фізики»
-         « Найбільші оптичні обсерваторії».
 Ще  з більшим  задоволенням  школярі  виконують експериментальні задачі та  виготовляють  саморобні  фізичні  прибори та пристрої .
При вивчені  теми  « Світлові явища » , виготовили  камеру – обскура,перископ  та прилад  за допомогою , якого  можна  продемонструвати  складання  кольорів  в один колір, в білий.
Вивчаючи прості механізми , у 8 класі, діти  виготовили такі механізми, як важіль, рухомі та нерухомі блоки, клин.
Саме головне , що б діти полюбили  фізику потрібно  постійно  нагадувати, що фізика – це їхнє життя. І знання ,  які  вони  отримують на  уроках , їм стануть у пригоді .

Висновок
 Пошуково - дослідницька діяльність учнів — діяльність учнів, зв'язана з рішенням учнями творчої, дослідницької задачі з заздалегідь невідомим рішенням (на відміну від практикуму, що існують для ілюстрації тих чи інших законів природи) і яка передбачає наявність основних етапів, характерних для дослідження в науковій сфері, нормована, виходячи з прийнятих традицій: постановка проблеми, вивчення теорії, присвяченій даній проблематиці, підбор методик дослідження і практичне оволодіння ними, збір власного матеріалу, його аналіз і узагальнення, науковий коментар, власні висновки. Будь-яке дослідження, неважливо у якій області природних чи гуманітарних наук воно виконується, має подібну структуру. Такий ланцюжок є невід'ємною приналежністю дослідницької діяльності, нормою її проведення.
Дослідницька діяльність у своїй організації ґрунтується на принципах проектування, де дослідницький проект — рушійна форма побудови міжособистісної взаємодії дослідника і наукового керівника, у ході якого відбувається трансляція культурних цінностей наукового співтовариства. Освіта, таким чином, стає продуктивною, тому що в результаті є реальний вихід у закінченій і оформленій дослідницькій роботі.
Продукт, у цьому випадку, має скоріше не матеріальну, а інтелектуальну й особистісну цінність, стає значимим для самого творця даного продукту (учня). Крім того, дослідницький проект стає не тільки формою, засобом і принципом організації культурної взаємодії, але і мотивом цієї діяльності.
Важливо, щоб система виконання  пошуково - дослідницьких проектів базувалася не тільки на оцінці зовнішнього результату (підсумкової роботи), але і внутрішнього — розвитку дослідницької позиції, універсальних умінь.

Немає коментарів: