Сучасна освіта вимагає формування
особистості , яка вміє вчитися
самостійно. А це неможливо без пошуково - дослідницької діяльності.
Пізнавальні конфлікти, які виникають в процесі дослідження, підводять учнів
до необхідності збору, аналізу і узагальнення даних, до висунення і перевірки
гіпотез. Застосування дослідницького підходу в навчанні спрямоване на
становлення в школярів досвіду самостійного пошуку нових знань і використання
їх в умовах творчості.
Засобом розвитку інтелектуальної та емоційної сфери
особистості, що формує здатність уявляти, співпереживати, узагальнювати й
застосовувати набуте упродовж життя, є пошуково-дослідницька робота. На основі
аналізу досягнень сучасної психолого-педагогічної науки та власного
досвіду я застосовую такі види
діяльності:
ü урочну, позаурочну та самостійну, проходячи від етапу
підготовки дослідження до звітів дослідників;
ü обговорення та застосування результатів;
ü проектування та планування нового дослідження;
ü враховую різноманітні форми та методи, що приводять до
формування в учнів вмінь і навичок свідомого пошуку, а структурні елементи
системи реально взаємодіють між собою. Враховую
не тільки накопичення знань, а й формування навичок пошуку та
дослідження.
Метою дослідницької технології є набуття учнями навиків дослідницької роботи,
формування активної, творчої особистості. Роль учителя в процесі дослідницьких
методів навчання полягає в :
ü
спрямуванні учнів
на осмислення проблеми вцілому;
ü
створенні умов для пошукової творчої
діяльності;
ü
організації
самостійної пошукової діяльності.
Найціннішим моментом на уроках з застосуванням
дослідницької технології є самостійне виведення учнями правильних наукових
висновків на основі отриманих результатів.
Виконання пошуково
- дослідницьких робіт потребує від дитини вміння працювати самостійно, тож на
своїх уроках я приділяю багато уваги самостійному навчанню учнів.
Самостійна навчальна робота учнів - оволодіння науковими
знаннями, практичними вміннями та навичками в усіх формах організації навчання,
як під керівництвом учителя, так і без нього. Цілями такого навчання, з погляду
перспективи написання дослідницької роботи , мають бути:
ü закріплення, поглиблення, розширення та систематизація
знань;
ü формування потреби до постійної самоосвіти;
ü формування навичок самостійної дослідницької діяльності.
Існує багато видів самостійних навчальних робіт, але з
погляду на проблему я використовую:
за типом задач, що
розв’язуються:
ü дослідницька;
ü творча;
ü пізнавальна тощо.
Дослідницька діяльність учнів — діяльність учнів, зв'язана з рішенням учнями творчої, дослідницької задачі
із заздалегідь невідомим рішенням (на відміну від практикуму, що існують для
ілюстрації тих чи інших законів природи) і яка передбачає наявність основних
етапів, характерних для дослідження в науковій сфері, нормована, виходячи з
прийнятих традицій: постановка проблеми, вивчення теорії, присвяченій даній
проблематиці, підбір методик дослідження і практичне оволодіння ними, збір
власного матеріалу, його аналіз і узагальнення, науковий коментар, власні
висновки. Будь-яке дослідження, неважливо у якій області природних чи гуманітарних
наук воно виконується, має подібну структуру. Такий ланцюжок є невід'ємною
приналежністю дослідницької діяльності, нормою її проведення.
Дослідницький метод у навчанні - метод залучення учнів до самостійних та
безпосередніх спостережень, на основі
яких вони встановлюють зв'язок предметів та явищ дійсності , роблять
висновки, пізнають закономірності. Внесення елемента дослідження до начальних
занять сприяє вихованню у школярів активності, ініціативності, допитливості,
розвиває їх мислення, заохочує потребу дітей в самостійний пошук та «відкриття»
, задовольняє їх дослідницький рефлекс.
Організація дослідницької діяльності відбувається як на різних рівнях , так і
в різних формах та проявах . Перш за
все, це урочна діяльність. У якості творчих домашніх завдань учням
пропонується підготовка повідомлень , пошук відповідей та ті чи інші питання , написання рефератів ,
складання кросвордів тощо. Ця нехитра,
але цінна діяльність підштовхує до повсякденної роботи з додатковою
літературою, відвідування бібліотек,
пошуку інших джерел інформації (всесвітня мережа). Дитина , схильна до дослідницької
поведінки , не буде розраховувати лише на ті знання, що даються їй у
ході традиційного навчання, вона
сама буде активно
вивчати навколишній світ,
набуваючи нового для себе
інформаційного досвіду творця – першовідкривача.
Власну пошуково -
дослідницьку діяльність учня слід
розглядати, у першу чергу , як один із основних напрямків розвитку творчих
здібностей . Шляхів розвитку творчих здібностей дитини існує багато, але
власна дослідницька практика , безумовно, - один із самих ефективних .
Дослідницька діяльність – чудове поле діяльності учнів ,
при виконанні якої розв’язуються наступні завдання:
ü розв’язання
практичний завдань;
ü самореалізація особистості;
ü виховання почуття відповідальності за будь - яку
справу;
ü уміння проектувати та прогнозувати свою діяльність.
Активізувати
пошукову діяльність учнів на уроках допомагають нетрадиційні задачі, до
складу яких можна віднести :
ü задачі із частково неправильними даними в умові ;
ü задачі на пошук причини події;
ü задачі дослідницького характеру;
ü задачі на спростування хибної думки;
ü задачі, умови яких пов’язані з
поведінкою звичних для учнів тіл.
Для підготовки дітей до формування своїх пошуково-дослідницьких робіт від
постановки проблеми до оформлення і захисту своїх робіт, я користуюсь проектною
методикою.
Проект – це сукупність певних дій, документів, текстів для створення
реального об’єкта, предмета, створення різного роду теоретичного або
практичного продукту.
Основною метою створення проектів в контексті проблеми що розглядається є
прищеплення учням уміння користуватися дослідницькими прийомами: збирання
інформації, аналізу з різних точок зору, висування гіпотез, уміння робити висновки.
Існує кілька типів проектів:
ü творчі,
ü інформаційні,
ü дослідницькі.
Для створення умов для проведення дослідницьких робіт
особливу увагу я приділяю дослідницьким проектам. Саме цей тип проектів
дозволяє школярам вчитися самостійно отримувати знання, критично оцінювати
інформацію, висувати гіпотезу, доводити її право на існування.
Дуже ефективною мотивацією є взаємооцінка учнями
проектів.
Дослідницькі проекти мають структуру наближену до
справжніх наукових досліджень. Вони припускають аргументацію актуальності теми,
визначення проблеми, предмета, об’єкта, цілей і завдань дослідження.
Обов’язкове висунення гіпотези дослідження, позначення методів дослідження й
проведення експерименту. Закінчується проект обговоренням і оформленням
результатів, формулюванням висновків і позначенням проблем на подальшу
перспективу дослідження.
Проектна технологія орієнтована перш за все на самостійну
діяльність учнів, отже можна використовувати будь-який з типів проектів для
створення умов для подальшого розвитку учнів і створення дослідницьких робіт.
Проектно-дослідницька діяльність — діяльність по проектуванню власного дослідження, що
припускає виділення цілей і задач, виділення принципів добору методик,
планування ходу дослідження, визначення очікуваних результатів, оцінка
реалізуємості дослідження, визначення необхідних ресурсів. Є організаційною
рамкою дослідження.
-
У
10-11-х класах використовую творчі методи, щоб підготувати учнів до самоосвіти,
навчити грамотно спілкуватися і самостійно здобувати інформацію, розвивати
комунікацію. Це можливо у системі: урок – домашнє завдання – позакласна,
позашкільна та самоосвітня робота, при цьому пошуково-дослідницька діяльність
поступово перетворюється в науково-дослідницьку.
Діти з великим
задоволенням , самостійно , виконують
презентації , які потім на уроці
захищають . Учнями було створено
багато презентацій, ось деякі з
них :
-
«
Прості механізми »
-
«
Вплив електричного струму на
живі організми »
-
«
Вплив радіоактивного випромінювання на
організм людини»
-
«
Коливання в природі »
-
«
Ядерна зброя »
-
«
Атомні електростанції України »
-
«
Телескопи »
-
«
Вченні фізики»
-
«
Найбільші оптичні обсерваторії».
Ще з більшим
задоволенням школярі виконують експериментальні задачі та виготовляють
саморобні фізичні прибори та пристрої .
При вивчені
теми « Світлові явища » ,
виготовили камеру –
обскура,перископ та прилад за допомогою , якого можна
продемонструвати складання кольорів
в один колір, в білий.
Вивчаючи прості механізми , у 8 класі, діти виготовили такі механізми, як важіль, рухомі
та нерухомі блоки, клин.
Саме головне , що б діти полюбили фізику потрібно постійно
нагадувати, що фізика – це їхнє життя. І знання , які
вони отримують на уроках , їм стануть у пригоді .
Висновок
Пошуково - дослідницька
діяльність учнів — діяльність учнів, зв'язана з рішенням учнями творчої,
дослідницької задачі з заздалегідь невідомим рішенням (на відміну від
практикуму, що існують для ілюстрації тих чи інших законів природи) і яка
передбачає наявність основних етапів, характерних для дослідження в науковій
сфері, нормована, виходячи з прийнятих традицій: постановка проблеми, вивчення
теорії, присвяченій даній проблематиці, підбор методик дослідження і практичне
оволодіння ними, збір власного матеріалу, його аналіз і узагальнення, науковий
коментар, власні висновки. Будь-яке дослідження, неважливо у якій області
природних чи гуманітарних наук воно виконується, має подібну структуру. Такий
ланцюжок є невід'ємною приналежністю дослідницької діяльності, нормою її проведення.
Дослідницька діяльність у своїй організації ґрунтується
на принципах проектування, де дослідницький проект — рушійна форма побудови
міжособистісної взаємодії дослідника і наукового керівника, у ході якого
відбувається трансляція культурних цінностей наукового співтовариства. Освіта,
таким чином, стає продуктивною, тому що в результаті є реальний вихід у
закінченій і оформленій дослідницькій роботі.
Продукт, у цьому випадку, має скоріше не матеріальну, а
інтелектуальну й особистісну цінність, стає значимим для самого творця даного
продукту (учня). Крім того, дослідницький проект стає не тільки формою, засобом
і принципом організації культурної взаємодії, але і мотивом цієї діяльності.
Важливо, щоб система виконання пошуково - дослідницьких проектів базувалася
не тільки на оцінці зовнішнього результату (підсумкової роботи), але і
внутрішнього — розвитку дослідницької позиції, універсальних умінь.
Немає коментарів:
Дописати коментар